Monday, April 2, 2012

tak tahu atau buat-buat tak tahu ?

assalamualaikum .

lama dah rasanya aku x menulis entry yang berunsur pendapat aku . sebelum aku menulis panjang lebar dan membebel macam-macam . first of all , aku nak tegaskan yang aku menulis bukan sebab aku rasa aku perfect , sampai tahap tiada cacat cela dan punya mandat tertinggi nak komen kekurangan orang . aku menulis just based on ilmu yang aku ada dan apa yang aku rasa betul . so , if korg rasa apa yang aku tulis nie x appropriate dan salah , mohon jasa baik tegur aku ye . hehe ^^ .

dunia akhir zaman . maksiat dianggap biasa bahkan ade jugak yang jenis bangga boleh buat maksiat . pada pendapat korg , betul ke tidak ? 

kali nie , aku nak tulis pasal benda yang aku rasa dah heboh haram tapi ramai lagi yang buat . bukan laa aku nak tulis semua , just satu dua yang aku rasa agak obvious .

paling obvious , contact lens berwarna bagai . mana-mana aku pegi ,mesti aku jumpa muslim yang pakai lens , mostly muslimah . *bile aku perasan tue , sah-sah laa lens kaler -.-' . sebelum nie , aku dah pernah tulis tau pasal hukum pakai contact lens . then , aku terkezutt jugakk laa dengan komen-komen yang aku dapat sebab ternyata ramai yang tidak tahu pakai contact lens yang berwarna itu HARAM . kenapa haram ? sebab merubah ciptaan Allah S.W.T. okayy , husnudzon :) . mereka yang aku jumpa tue TAK TAHU pakai contact lens kaler haram . 

tapi aku tahu . tapi aku penakut . sebab aku x berani nak tegur dorg . apa yang aku boleh buat , menulis apa yang ade dalam fikiran aku tanpa berkata-kata di alam maya . 

sanggul unta . pun dah jadi trend kan ? tahu sanggul unta tue ape ? alaa , yang macam bonggol unta tue . huk3 .


source : google image . nahh , yang nie laa . amboiii , lawa ke ? huk3 .

aku terdengar laa kan . ceritanya lebih kurang macam nie . err , rasa payah pulak nak explain . aku bagi dialog aje laa . huhu ^^ .

muslimah A : eh , aku ase nak beli sanggul macam si Z tue pakai laa . lawa kan ? nak cari kat mana ea ?
muslimah B : eh A , haram laa pakai sanggul tue .
muslimah A : ye ke ? alaa , aku pakai laa bawah sikit . 

sebab si A itu lebih tua , jadi si B pom diam saja then sebar2 dorg punya conversation until sampai kat telinga aku :P . 


Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikian.“(Riwayat Muslim)
Read more: http://ustazlove.com/blog/2011/01/soal-jawab-tudung-sanggul-unta/#ixzz1qqHdl6tG


okayy . apakahh ? dari apa yang aku baca dan faham , sanggul nie boleh jadi harus asal tujuannya untuk mengemaskan rambut . yang jadi haram bila sengaja buat sanggul semata-mata nak tarik perhatian orang . sampai sanggup beli fake sanggul tue memang dah terang lagi bersuluh laa kan tujuannya untuk menarik perhatian orang . korg tahu x harga sanggul kat stokis ariani gilaa mahal until mencecah dua digit ? -.-' . x paham aku . membazir gilaa kott sampai beli .


jadi bila dah tahu , kenapa nak buat lagi benda haram ? okayy , husnudzon :) . si A tadi mungkin kurang faham dan anggap perkara nie benda remeh-temeh . again , tapi aku tahu dan aku penakut yang x mampu nak tegur depan-depan sebaliknya luah segala benda yang ada dalam otak aku kat blog aku nie ja ! -.-' .



masih ingat novel nie ? novel baru aku yang baru aje aku abeh baca . storyline die basically pasal sorg girl yang super duper kaya dengan material tapi zero bab agama . pada die , asal ade Islam pada ic dan surat beranak . dah cukup untuk masuk syurga , dan itu pun kawan die yang cakap macam tue . tapi at least bile ade yang tegur , die terima dan berusaha ubah diri . berbanding dengan golongan yang memang dah tahu , tapi still refuses nak buat perkara yang betul . kenapa ye perkara yang baik nie berat sangat untuk kita buat ? aku sendiri rasa susah untuk ubah diri aku , macam-macam alasan aku beri . hmm~


aku ingat bile aku tahu pasal sesuatu tue , orang lain pun tahu sebab aku bukan laa jenis yang suka sangat amik tahu isu semasa . bile dah heboh , baru laa aku sibuk nak amik tahu . lol . tapi hakikatnya benda yang kita tahu , masih ade yang kat luar sana x tahu . sama jugak sebaliknya . ade benda yang org lain tahu , kite x tahu . bagi aku , jalan terbaik ialah bertanya dan terima dengan baik bila dapat teguran bukannya nak berlagak macam kita aja yang betul , org lain semua salah . 


ilmu di dunia nie memang x akan habis . jadi kalau x tahu , kenapa malas nak berusaha untuk tahu ? jadi kalau dah tahu , kenapa nak buat-buat x tahu ? contohnya isu lens . bukan ke dah terang lagi bersuluh yang benda tue boleh jadi merubah ciptaan Allah ? sudah lupa ke kenapa x boleh buat plastic surgery , suntik botox bagai ? sebab boleh merubah ciptaan Allah kan ? bukan boleh laa , memang . jadi hukum pakai lens kaler sama aje laa dengan hukum buat plastic surgery bagai kan ?


apa maknanya kalau kita dapat tarik perhatian orang lain ? kite feymes ? ramai orang yang kejar kite ? ramai orang yang nak kawin dengan kite ? kenapa ? muslimah-muslimah yang bertudung litup lengkap berpurdah x akan dapat jodoh ke ? 


"Wanita-wanita yang keji diperuntukkan untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji diperuntukkan untuk wanita yang keji pula, dan wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi waita yang baik pula." (An Nur: 26). yakin dan percaya pada janji Allah. insyaAllah kebahagiaan di dunia dan di akhirat akan menjadi milikmu :).

jangan pernah lupa pada janji Allah S.W.T. x usah laa kita berusaha untuk tarik perhatian orang demi dapat jodoh . ade caranya untuk dapat jodoh yang baik . berusaha ubah diri kita untuk jadi lebih baik agar jodoh yang kita dapat pun yang terbaik sesuai dengan janji Allah S.W.T. dalam Al-Quran .

source : google image ; true indeed :) .


20 comments:

aku HaniAsyira said...

xnmpk cntik pun pakai sanggul tinggi2 tu.. rasa nk turunkan adela..

hmm.. dulu2 adalh jugak pakai lens warna hitam.. hmmmm

Fakhrul Haiyin said...

ramai kott yg pakai sanggul tu. xkira umur aku tgk. yg dah 50 pom ada jugak aku nampak. adeshhh. ==' xlawa pom. dh xlawa, dpt dosa lagik.

❖ Syaa ❖ said...

Yaa dyorang rasa , dyorang betol . Kita yang mampu nie pelu mengubah mereka . Sanggul tu memburukkan lagi ada lah hehehe cam ape ntah . Kalau tak mampu tegur dgn mulut, benci dalam hati . :)

mirmashi94 said...

@ aku HaniAsyira

kan ? hehe. tapi ramai aje yang pakai -.-' . ehh , tape laa . itu kan dulu :) . sekarang kite leh cuba elak dari pakai ^^

mirmashi94 said...

@ Fakhrul Haiyin

haaa ! kau lelaki pom rasa x lawa kan? haha. ye laa, skrg nie x kira umur da -.-'

mirmashi94 said...

@ ❖ Syaa ❖

itu laa pasal . betol2, benci dalam hati dan cuba jauhkan diri kan ? hehe . insyaAllah . harap2 x jadi macam cakap x serupa bikin. huk3 .

Najwa said...

tu lah ,bukan lawo pun .haha

Myra Azraff said...

apa tah yg x kene dgn mata dorang ni..sanggul tinggi bak bonggol unta ni pon dikata cantik..adeh..padahal tengok dari jauh tangan didada mata ke atas je..hehe..dapat dosa je cantik maner pon....^_^

Eera Shera said...

suka sgt entri ni. stuju 200%. kite niat nk share mende baik. kalo org rse kita nk tnjuk bagus, nk wat cane kan..nk tegur dpn2 pn bkn senang.

eh best jugak novel tu ye..

ps: stret A? pandainye..tahniah ek..nk amik kos ape nnt?

Mizz ErMa said...

sama la kita..sy juz berani tegur kalo kawan tuh rapat dgn sy..hehe tapi tang lens tuh sy mmg xtau lgsg ianya haram..nasib sy mmg xbrminat dgn lens..hehe

Liyana Izzati said...

Aku rabun tahap baban pon tak pakai contact lens. Hahaha. Sanggul? Cantik ke macam tu? Apa-apa pon aku suka pendapat kau sis. Setuju sangat-sangat.

ciksukaberangan said...

ramai yang pakai sanggul tu.. kawan pun ada.. tapi hati ni tak sampai lagi nak menegur.. kawan tu jenis cepat terasa... takut nanti gaduh,, putus shabat pula. hhmm... moga Allah bukakan pintu hidayah buatnya... nmpk macam menipu je kan? rambut pendek tapi demi nak nampak lawa, sanggup menipu kononnye rambut panjang dengan pakai sanggul tu.. hmm. ta pe! bak kata awak, husnuzon~ Ya Allah, lindungilah hati2 kami dari bersangka buruk. amin ! thanks for sharing :D

mirmashi94 said...

@ Najwa

kan? huk3. macam aneh ade laa . XD

mirmashi94 said...

@ Myra Azraff

haha . tangan di dada mata ke atas? terbaikk! XD. betol3. lau cantik,tapi dpt dosa buat ape? baek laa hodoh tapi dpt pahala. hik3.

mirmashi94 said...

@ Eera Shera

itu laa. kdg2 org salah paham jugak. huk3. tp asal kite ase benda tue betul,baek buat aje. lau nak puaskan hati org,smpai bile2 pom dorg x kan puas hati. hehe ^^. novel tue mmg best akak! hehe. insyaAllah medic kott. tapi ape2 tgk rezeki laa camana. hew hew ^^

mirmashi94 said...

@ Mizz ErMa

eh ye ke?hik3. itu laa. rupanya ramai yang x tahu lens kaler tue taleh pakai. adehh -.-'.

mirmashi94 said...

@ Liyana Izzati

tahap baban? haha. camana tue? XD. ntah,pelik2 taste orang zaman sekarang nie XD. thanx sis ^^

mirmashi94 said...

@ ciksukaberangan

amin. harap2 mcm tue laa. biasa laa,saya pom ade kawan yg pakai lens,tp untuk tegur face to face mmg x mampu. huk3 -.-'. yupp,itu laa. skrg nie mmg byk fakers. hik3 XD. amin! :) . semoga kite2 selalu ber-husnudzon! ^^

Mizz ErMa said...

itu ler pasal..1st taem nih dgr..nasib baek tuan belog sudi berkongsi, kalo x smpai ke sudah ler xtau..hehe tq2..=D

M Fizan said...

seriously tak suka perempuan sanggul tinggi.. hodoh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...